Michael Wolf, Stijlist

Er is een reden waarom mijn eigen fotosite Stijlfoto.nl heet en ik op Flickr de gebruikersnaam Stijlfoto heb. Die reden is de kunststroming De Stijl uit het begin van de vorige eeuw. De leden van deze stroming, met Piet Mondriaan als de meest bekende, wilde zoveel mogelijk abstraheren van inhoud, vorm en kleur en dat bij voorkeur in horizontale en verticale lijnen. (Er staat me een anekdote bij dat leden van De Stijl ruzie kregen over het gebruik van diagonale lijnen.)

Ik geloof niet dat de kunstenaars van De Stijl zich stijlisten noemden maar het zou een mooie naam zijn.

De Duitse fotograaf Michael Wolf is hier, naar ik aanneem onbedoeld, verwant aan De Stijl. Hij woont en werkt in Hong Kong. Dan kun je als stijlist geen andere foto’s maken dan deze.

Michael Wolf - Hong Kong

Michael Wolf – Hong Kong

Michael Wolf - Hong Kong

Michael Wolf – Hong Kong

Michael Wolf - Hong Kong

Michael Wolf – Hong Kong

Michael Wolf - Hong Kong

Michael Wolf – Hong Kong

Overigens vertoont die laatste foto grote verwantschap met Romain Jacquet-Lagrèze, over wie ik eerder schreef.

About JWvanWessel

www.stijlfoto.nl | www.flickr.com/photos/stijlfoto | nl.linkedin.com/in/jwvwessel | twitter.com/jwvanwessel | jwvanwessel.wordpress.com
This entry was posted in Fotografen and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

