Ronde Foto’s

Opeens waren ze er, vorig jaar: Ronde Profielfoto’s. Ik zag ze voor het eerst in mijn Google+ account opduiken, kort daarop gebruikte ook Google Apps ze en weer even daarna zag je ze in het ene na het andere sociale medium in gebruik genomen worden.

Fragment Google Apps pagina

Fragment Google Apps pagina

Mijn aanname was dat dit Googles antropomorfe antwoord was op de wel heel rechte en strakke tiles die Microsoft alweer een paar jaar in al zijn user interfaces heeft zitten. Maar het feit dat ik ze voor het eerst bij Google zag, wil natuurlijk niet zeggen dat Google ze ook geïntroduceerd heeft. Op zoek naar het antwoord op de vraag wie dit bedacht heeft, kwam ik op deze blogpost van RockPaperInk uit. En ja hoor, het is natuurlijk gewoon weer een bedenksel van Apple, die het introduceerde met OS X Mountain Lion.

Wat ik interessant vind, is dat de nieuwsmedia deze kennelijk plezierige vormgeving vrij snel overnamen. Onderstaande foto’s kwam je twee jaar geleden nog niet in de Volkskrant tegen.

Artikel in de Volkskrant van 3 oktber 2013

Artikel in de Volkskrant van 3 oktber 2013

Artikel in de Volkskrant van 16 december 2013

Artikel in de Volkskrant van 16 december 2013

Mij bevallen die ronde vormen wel. Het maakt het beeld wat aangenamer om naar te kijken. Mensvormiger, zou je kunnen zeggen.

Maar heel nieuw zijn ronde foto’s nou ook weer niet.

ouderondefotos mqR_SaonK51JT5zB9Vb0fpg mqGF5RWk7ROqAThBvO9DvrQ

About JWvanWessel

www.stijlfoto.nl | www.flickr.com/photos/stijlfoto | nl.linkedin.com/in/jwvwessel | twitter.com/jwvanwessel | jwvanwessel.wordpress.com
This entry was posted in Fotografie and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

