Op De Rug Gezien

Een paar weken geleden nam ik in boekhandel Donner deze twee foto’s van de boekentafels bij de kassa’s.

Boekentafel 1 Donner

Boekentafel 2 Donner

Valt u iets op? Mij wel. Iets dat me al eerder is opgevallen: een onevenredig aantal boekomslagen wordt gesierd door een vintage foto. In klassiek aandoend zwartwit of sepia wordt een nostalgisch sfeertje neergezet. Bij voorkeur van een mistig stadstafereel met één of twee mensen, waarvan je er minstens één op de rug ziet. Dat op de rug fotograferen is een bekend fotografentruukje om eenzaamheid te suggereren; en dat is een van de meestvoorkomende thema’s onder literatoren. (Onderaan dit artikel heb ik de losse omslagen uitgelicht.)

Ik heb het niet uitgezocht, maar volgens mij is deze mode ontstaan na het daverende succes van Zafóns De schaduw van de wind. Sinds 2001 zijn daarvan wereldwijd miljoenen exemplaren verkocht. Uitgevers lijken te denken: als de foto bijdraagt aan het verkoopsucces van het boek, moeten wij een soortgelijke foto hebben. De uitgever van Zafón zelf niet in de laatste plaats. Op diens volgende twee boeken werd een  foto afgedrukt in precies dezelfde stijl. Maar of het helpt?

 

 

About JWvanWessel

www.stijlfoto.nl | www.flickr.com/photos/stijlfoto | nl.linkedin.com/in/jwvwessel | twitter.com/jwvanwessel | jwvanwessel.wordpress.com
This entry was posted in Fotografie and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

