Andreas Feininger – Love Your Subject

Total Photography. Zo heette het allereerste leerboek over fotografie dat ik las, pas tien jaar geleden trouwens. Titel en vormgeving van het boek ademden de late jaren zeventig en het meest opvallende was we dat er nauwelijks foto’s in stonden. Slechts één afzonderlijk katern was gevuld met foto’s, want zo ging dat vroeger: foto’s en teksten werden op verschillende soorten papier afgedrukt en moesten daarom in afzonderlijke katernen worden ondergebracht.

Dat er in een fotografieboek nauwelijks foto’s staan is al bijzonder, maar dat er uitgerekend in dit boek weinig foto’s stonden is bijna bizar. De schrijver van het boek was namelijk Andreas Feininger, een van de bekendste fotografen uit het midden van de vorige eeuw.
U heeft vermoedelijk deze foto wel eens gezien; hij is zelfs als koelkastmagneet te koop:

Andreas Feininger - SS United States in New York

Andreas Feininger was een een fotograaf van de oude stempel. Een vakman eerder dan een kunstenaar, als we naar (intrigerende) foto’s als deze kijken:

Andreas Feininger - Portret van een schermer

Andreas Feininger - Opstijgende Sikorsky

Maar hij kon ook abstracte foto’s maken, van het binnenwerk van schelpen of een detail van een paprika. Of de zaadjes van een paardenbloem.

Andreas Feininger - Paardenbloem

Ik heb veel van het boek Total Photography geleerd, maar de allerbelangrijkste les van Feininger is: Love Your Subject. Sinds ik het boek las, heb ik dat altijd voor ogen gehouden. Ben ik echt genoeg geïnteresseerd in dit onderwerp om er een mooie foto van te kunnen maken? Heb ik me echt genoeg in het onderwerp verdiept? Als je dat bij je fotografie als leidraad neemt, heb je de helft gewonnen.

Ik heb het omgekeerde ook wel eens geprobeerd. Ik heb me verdiept in de kassenbouw bij mij in de buurt, er een fotografieproject voor op touw gezet in de hoop dat ik die lelijke bouwsels meer zou gaan waarderen, maar zo werkt dat helaas niet. Al leverde het toch aardige foto’s op.

Kassen - Foto: JW van Wessel

Leave a Reply

