Vorige maand werd er een foto van Adreas Gursky, een van mijn favoriete fotografen, verkocht voor 4,3 miljoen dollar, ongeveer 3,2 miljoen euro. Daarmee is het voor dit moment de duurste foto allertijden. Het gaat om deze foto:
Onmiddellijk ontbrandde een stevige discussie over de vraag wat die foto zo bijzonder maakt dat iemand er meer dan 3 miljoen euro voor neertelt. Verschillende verklaringen werden aangevoerd.
Het onderwerp, de majestueuze Rijn, zou veel mensen aanspreken. De manier waarop Gursky hem hier in beeld heeft gebracht is bovendien uniek. De afmetingen van het schilderij, twee bij drieënhalve meter, zouden daar nog imponerend veel aan toevoegen.
En, niet onbelangrijk, Gursky is sowieso een fotograaf die de wind in de zeilen heeft. Dit tweeluik staat ook al jaren in de top-3 van duurstbetaalde foto’s:
Zoals de Nederlandse Wikipedia het uitdrukt: “Zijn werk is zo in trek, dat verzamelaars en musea hem bijna de foto’s uit de handen rukken.”
Ik kan niet goed inschatten of deze foto dit bedrag waard is — ik heb daarvoor onvoldoende kennis van fotografie als kunstvorm en nog minder van de kunstmarkt. Er zijn vast vergelijkbare foto’s in hetzelfde genre die nog geen fractie van die 3,2 miljoen euro opleveren . Ik denk dat prijsvorming in de kunst sowieso niet helemaal uit objectieve maatstaven volgt, laat staan in de immature, turbulente, laagdrempelige wereld van de fotografie.
Iemand, een kunstredacteur nota bene, stelde de vraag hoeveel Ferrari’s erbij geleverd werden. Niemand vraagt zich ooit af waarom een Ferrari een kwart miljoen moet kosten. Voetballers met een prijskaartje van boven de 100 miljoen staan misschien tijdelijk ter discussie, maar dat middelmatige spelers makkelijk 10 miljoen opleveren stoort niemand meer.
Om een betere vergelijking te maken: dat een schilderij tientallen miljoenen oplevert, vindt niemand abnormaal. Integendeel, in deze onzekere tijden zien we dat als een betrouwbare investering. In de top-10 van duurste schilderijen allertijden staat er geen enkele van onder de 100 miljoen.
Hoe dan ook lijkt mij het goede nieuws achter koopprijs dat fotografie ook als kunstvorm volwassen aan het worden is.
4 replies on “De Duurste Foto Allertijden”
2. Do not have the horizon split your photo in two equal halves.
ach, je ziet maar weer.
Ik denk dat prijsvorming in de kunst sowieso niet helemaal uit objectieve maatstaven volgt
Ach de tijd dat de prijs van aandelen, huizen en goud uit objectieve maatstaven volgde ligt ook al jaren achter ons.
[…] zou je na het maken van een enkele knappe (???) foto weer een paar jaar op vakantie kunnen ….. https://jwvanwessel.wordpress.com/201…o-allertijden/ Met citaat […]
Definitely pent subject material, be thankful in support of picky facts . eddecgcbdbba