Shoot the Shooter

Een van de meest schokkende foto’s die ik de laatste tijd gezien heb is deze, waarop de Filipijnse politicus Reynaldo Dagsa op Oudejaarsavond niet alleen zijn familie, maar ook zijn moordenaar kiekt.

Dagsa

Familie en moordenaar van Filipijnse politicus Reynaldo Dagsa op één foto. (c)AFP

De foto werd deze week een twitter-hit, met veel snedige one-liners, maar ook in de nieuwsmedia waren de jolige commentaren niet van de lucht. Je zou bijna vergeten dat er hier iemand in koelen bloede vermoord is, voor de ogen van zijn familie. De media zijn er trouwens niet over eens wie die familieleden zijn. Sommige zeggen: vrouw en twee dochters; andere: vrouw, dochter en schoonmoeder.

Het gaat mij nu even niet om de omstandigheden, daderprofielen, motieven, de vraag of die andere man een medeplichtige is of een toevallige voorbijganger en of de foto een uitsnede is: lees daarover ongetwijfeld de Aarsman Collectie in de Volkskrant van aanstaande donderdag.

Het gaat mij ook niet om de makkelijke link die je nu kunt leggen naar de intellectualistische beschouwing van Susan Sontag in haar jaren zeventig essay In Plato’s Cave (te vinden in haar bundel On Photography), waarin ze zegt: “Just as de the camera is a sublimation of the gun, to photograph someone is a sublimated murder”.

Waar het mij wel om gaat is dat deze foto het meest extreme bewijs is van mijn stelling dat alle foto’s die je kunt bedenken, ook werkelijk gemaakt worden. Ik formuleerde dat in een eerdere blog zo:

En als er dan iets nog niet gefotografeerd is: op elk moment, en overal op de wereld is er wel iemand met een foto-apparaat in zijn zak, dus ook unieke gebeurtenissen worden altijd geregistreerd.

Dat iemand zijn eigen moord zou registreren had ik daarbij nog niet bedacht. Maar nu ik de foto gezien heb durf ik zelfs te beweren dat dit niet de eerste foto in deze soort is.

About JWvanWessel

www.stijlfoto.nl | www.flickr.com/photos/stijlfoto | nl.linkedin.com/in/jwvwessel | twitter.com/jwvanwessel | jwvanwessel.wordpress.com
This entry was posted in Amateurfotografie. Bookmark the permalink.

One Response to Shoot the Shooter

  1. Jet Levi says:

    Bizar! Mooi commentaar dat je erbij geeft!

Leave a Reply

