TinEye

TinEye is een zogeheten ‘reverse image search engine’. Dat wil zeggen: een zoekmachine die niet eindigt met een foto, maar waar een foto het startpunt is. Van die foto wil je weten of hij ook elders op het internet gebruikt wordt. Dat kan nuttig zijn:

  • als je meer over de foto wil weten (wie is de maker, wat is er over geschreven, enz.)
  • als je een betere versie van de foto zoekt
  • als je wil weten waar en door wie de foto nog meer gebruikt worden
  • en of ze daar wel toestemming voor hebben

In die laatste toepassing lijkt me het verdienmodel te zitten.

Ik kwam TinEye op het spoor omdat Martijn Kleppe het gebruikt voor zijn rubriek ‘Top die Foto‘ op Photoq. Hans Aarsman noemde de tool op twitter ‘interesting en dangerous’. Op mijn vraag ‘Why dangerous’ antwoordde hij: “Dangerous for the ones like you and me who post pictures they have found on the internet or where ever.”

Da’s een interessante. Ik gebruik op deze site inderdaad foto’s van anderen. Ik vermeld altijd netjes titel en maker en meestal link ik naar de vindplaats, maar ik vraag geen toestemming aan de maker. Ik verdien geen cent met deze blog dus niemand lijdt schade, maar het mag eigenlijk niet.

Hoe werkt TinEyeprecies? De proef op de som. Ik heb mijn vorige blogpost over Warren Bolster erin gestopt. Dit was het resultaat.

Resultaten TinEye van zoekactie met foto Warren Bolster

In één oogopslag zie je 46 andere vindplaatsen van de foto. Je kunt de resultaten sorteren op ‘best match’, op ‘most changed’ en op ‘biggest image’. In mijn geval is er niet echt een grotere foto dan die ik al gebruikt had, maar je ziet wel enorme verschillen in kleur. Ik heb de foto in mijn post vervangen door een versie die me juistere kleuren leek te hebben. Maar zeker weten doe ik het niet, want het origineel heeft TinEye niet gevonden.

About JWvanWessel

www.stijlfoto.nl | www.flickr.com/photos/stijlfoto | nl.linkedin.com/in/jwvwessel | twitter.com/jwvanwessel | jwvanwessel.wordpress.com
This entry was posted in Tools and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

