Dat Kan Mijn Kleine Zusje Ook!

Als kunst agressie oproept, is dat vooral bij kunst die veel geld kost of waarvoor veel betaald wordt. We merken dat in Nederland aan de bezuinigingsplannen van het nieuwe kabinet, maar we zijn er niet uniek in.

De British Journal of Photography kende een paar weken geleden een International Photography Award toe aan deze foto:

 

Foto van winnares Michelle Sank: Man asleep on the Golden Mile, Durban, South Africa

 

Dit leidde tot een heftige stroom reacties. In het beste geval werd de keuze ter discussie gesteld, maar de meeste reacties zijn minder subtiel: ‘a joke’, ‘April fool’, ‘a hoax’ en ‘rubbish’.

Een andere categorie opmerkingen over de foto: ‘I could do that’, of  beter nog: ‘Any tourist could have taken that picture’. In Nederland luidt de veelgebruikte variant van deze uitpraak: dat kan mijn nichtje, mijn buurjongetje, mijn kleine zusje, een kleuter, de Jostiband ook.

Het helpt te bedenken dat de hoofdprijs €50.000 is.

Ik ben vorig jaar ook op onbegrip gestuit, toen ik met onderstaande foto een Rotterdams fotoprijs ter grootte van €1.500 won. De organisatoren van de wedstrijd, weliswaar beleefd, gaven toe dat ze hadden moeten ‘wennen aan de keuze van de professionele jury’,  die ze ‘uiteraard niet ter discussie stelden’. Ook andere inzenders, fotografen dus, zag ik fronsen.

 

Squash Wall -- 1e prijs vakjury in Rotterdamse fotowedstrijd met thema Still Moving

 

Volgens verschillende lijstjes op het web is dit de duurste foto aller tijden.

 

Andreas Gursky - 99 cent II, diptychon

 

Ik kan het niet helemaal controleren, de sites die het lijstje hebben gepubliceerd lijken elkaar te kopiëren, maar als we aannemen dat Wikipedia op dit punt klopt, dan is deze foto ooit van eigenaar verwisseld voor zo’n $ 3,3 miljoen. De reacties die dat oproept zijn van de agressieve soort waar je van schrikt. Maar ook de redelijker reacties geven blijk van totaal onbegrip.

Ik kan niet goed inschatten of de foto dit bedrag waard is — ik heb daarvoor onvoldoende kennis van fotografie als kunstvorm en nog minder van de kunstmarkt.  Er zijn vast betere foto’s in hetzelfde genre die nog geen fractie opleveren van die 3 miljoen. Ik denk dat prijsvorming in de kunst sowieso niet helemaal uit objectieve maatstaven volgt, laat staan in de immature, turbulente, laagdrempelige wereld van de fotografie. Willem Diepraam hield daarover  een lezenswaardig, maar enigszins gedateerd en niet helemaal overtuigend betoog.

Wat ik wel weet is dit. Zodra je iemand hoort zeggen: Dat kan iedereen! heb je een goede kans met echte kunst van doen te hebben. Terwijl kreten als ‘amazing’, ‘stunning’, etc. je argwanend moeten maken. Het zit erin dat je dan met een truukje te maken hebt. Een bewerkelijke misschien, maar een truc. En juist daarvoor geldt dat iedereen zich die met weinig moeite kan eigen maken. De hausse in HDR-fotografie is daar de beste illustratie van.

Goede kunst ziet er bedrieglijk  makkelijk uit. Dat geldt voor schilderkunst, voor muziek, voor literatuur. Echt goede foto’s zien er bedrieglijk eenvoudig uit. Maar ze zijn het tegendeel. Het enige juiste antwoord op de reactie: Everyone could have taken that photo! luidt dan ook: But they didn’t!

About JWvanWessel

www.stijlfoto.nl | www.flickr.com/photos/stijlfoto | nl.linkedin.com/in/jwvwessel | twitter.com/jwvanwessel | jwvanwessel.wordpress.com
This entry was posted in Fotografie and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Dat Kan Mijn Kleine Zusje Ook!

  1. fotografie is niet moeilijk

  2. Erik Kroes says:

    Desillussie. Ik maar denken dat ik met het gesatureerde geweldig van mijn HDR-fotografie groot kon worden!

  3. Pingback: Juul Hondius – Alles is wat het lijkt | JW's Recognitions

Leave a Reply

