Begrafenisfoto’s

Vandaag hebben we de moeder van een zeer goede vriend begraven. Zo’n geweldig type, dat op elke foto een glaasje in haar hand heeft, en in haar agenda schreef: Vergeet niet te leven!! Met 6 geweldige kinderen, die die tekst, onbeholpen handschrift en al, uitknipten en op de fleurige rouwkaart zetten, die trouwens geen rouwkaart mocht heten. (Vergeet niet te leven – ik ken een hoop mensen die dat in hun elektronische to do list zouden moeten zetten, maar dat terzijde.)

Op deze begrafenis heb ik iets gezien waar ik wel over gehoord had, maar nog niet zelf gezien had: er werd gefotografeerd. Gelukkig niet door een broodfotograaf, maar gewoon door de familie en vrienden. Ik zag ze met hun iPhone bezig, met kleine filmcamera’s en met compact camera’s. De meer intrusive spiegelreflexen heb ik er niet gezien.

Wat een goed idee! We fotograferen ons helemaal suf op alle momenten waarop gelachen wordt, of zou moeten worden: verjaardagen, zwemdiploma’s, vakanties, trouwerijen. Prima natuurlijk, maar dat is maar de helft van het leven. (Als je geluk hebt.)

Ik maak er al een tijdje gewoonte van om een foto te nemen als mijn kinderen andere emoties tonen dan blijdschap. Daar worden ze nu kwaad om, maar ik weet heel zeker dat ze daar later blij mee zullen zijn.

Om vergelijkbare reden zou ik een pleidooi willen houden voor het fotograferen in ziekenhuizen en op begrafenissen. De nabestaanden zullen je er dankbaar voor zijn. En de grootste fotografen als Ann Leibovitz gingen je voor.

Het is ook in de mode om je wensenlijst voor je eigen uitvaart vast te leggen. Ik heb er nu één: ik wil graag dat mijn uitvaart de boeken in gaat als de uitvaart waar de meeste foto’s ooit gemaakt zijn. (Op die van Michael Jackson na, natuurlijk.)

About JWvanWessel

www.stijlfoto.nl | www.flickr.com/photos/stijlfoto | nl.linkedin.com/in/jwvwessel | twitter.com/jwvanwessel | jwvanwessel.wordpress.com
This entry was posted in Foto's and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

