Het Beslissende Moment

Fotografie is bedrog – vooral door de verhalen eromheen.

Het grootste bedrog van de fotografie heet ‘het beslissende moment’, ik heb daar al eerder iets over gezegd.

Het beslissende moment, dat is een geschikte term voor sport. Het beslissende moment, dat is als het doelpunt valt dat de voorsprong geeft die niet meer ongedaan gemaakt wordt. Het is het enige beslissende moment dat je kunt fotograferen. Voor het overige kun je hooguit reppen van het goede, of liever het juiste moment om af te drukken. En dat hoeft helemaal niet dat ene ondeelbare moment te zijn, vastgelegd vanaf die ene onwrikbare positie. Integendeel. Van de meeste situaties zijn meerdere geweldige foto’s te maken. En een veelvoud in niet zo geweldige foto’s natuurlijk, maar daar gaat het nu niet om.

Toen ik mij pas in de fotografie begon te verdiepen, vertelde iemand me over Richard Avedon het volgende verhaal. Als hij een portretsessie deed, liet hij alles voorbereiden en klaarzetten door zijn assistenten. Als alles gereed was, kwam hij binnenlopen, inspecteerde de opstelling, zei hoe het model moest gaan zitten, drukte één keer af en verdween weer.

Ik heb dit verhaal een tijdje geloofd, tot ik in het fotoboek Richard Avedon Photographs 1946 2004 een interessante passage las. Het ging over een fotosessie die Avedon had met zijn collega-fotograaf Lee Friedlander als onderwerp, in diens tuin. Andersom werden de verrichtingen van Avedon door Friedlander gefotografeerd.

Avedon en Friedlander (l) fotograferen elkaar

In het boek wordt over die sessie het volgende gezegd: “According to Maria [Friedlander], who periodically observed (and photographed) the process from across the lawn, the two men completed their work in about thirty minutes, Friedlander photographing while Avedon’s assistants changed and loaded his large-format film holders. In that half hour Avedon had exposed twenty-three negatives, and Friedlander with ‘two or three rolls’, had exposed perhaps a few more.”

Drieëntwintig fotos in een half uur. Niet digitaal, maar groot formaat. Toen ik dat las, viel alles opeens op zijn plaats. Er is geen beslissend moment. Er is beslissend talent. Er is beslissend vakmanschap, gevoed door beslissende ervaring. Er is beslissende passie. Er is beslissende ambitie. Maar een beslissend moment? Nee.

Advertisements

About JWvanWessel

www.stijlfoto.nl | www.flickr.com/photos/stijlfoto | nl.linkedin.com/in/jwvwessel | twitter.com/jwvanwessel | jwvanwessel.wordpress.com
This entry was posted in Fotografen, Fotografie and tagged , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Het Beslissende Moment

  1. Pingback: Meer is beter | JW's Recognitions

  2. Gert-Jan says:

    Interview in Kunststof met André Thijssen o.a. over het “Onbeslissend moment”: http://www.nps.nl/page/programma/424/kunststof#

  3. Pingback: De Kracht van Rotterdam | JW's Recognitions

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s