Wie maakt de foto?

Ik heb het afgelopen jaar een paar keer naar America’s Next Top Model gekeken en daar viel me iets op. (Er viel me natuurlijk meer op, maar dit is een weblog  over fotografie dus ik beperk me tot opvallendheden op dat terrein.)

Als één van de onderdelen van de wedstrijd moeten de kandidaten een fotoshoot doen. Doel is om een zo mooi mogelijke foto te krijgen voor een fictieve modereportage voor een modeblad.

Affiche voor America's Next Top Model, kennelijk op Ann Leibovitz geïnspireerd

De vrouwen worden hier om te beginnen op hun fotogeniekheid beoordeeld. Je mag aannemen dat dat ook al een stevig selectiecriterium is geweest om überhaupt aan de serie mee te mogen doen. Minstens zo belangrijk is dan ook hun vermogen om heel goed te poseren voor de foto; kortom hun vermogen  om zich van hun sterkste kant te laten zien.

Als fotograaf denk je dan al snel: nou, dan ben je voor deze ronde dus mooi afhankelijk van de fotograaf van dienst. Heeft hij zijn dag, vindt hij je interessant, ben je zijn modeltype, heeft hij zijn apparatuur en lampen goed ingesteld, heeft hij gisteravond geen ruzie gemaakt met zijn vrouw, van die dingen.

Niets blijkt minder waar. De winnaar van de fotoshoot wordt weliswaar bepaald aan de hand van de resulterende foto’s, maar de rol van de fotograaf is volstrekt gemarginaliseerd.

Sterker, al het taalgebruik impliceert dat niet de fotograaf de foto maakt, maar het model. Vooraf wordt er tegen de modellen gezegd: “Zorg dat je een goede foto maakt.” Achteraf, bij het doorgaans weinig diplomatiek geformuleerde juryoordeel, hoor je: “Wat heb je een mooie foto gemaakt” en “Als je zo foto’s blijft maken, wordt het helemaal niets.” De inbreng van de fotografen, toch niet de allerminste namen in dit genre, komt niet aan bod en hen wordt niets gevraagd. Ik zag zelfs een aflevering waarin Tyra Banks, de presentatrice annex juryvoorzitter annex producer en wie weet ook annex regisseur, de camera van de fotograaf overnam en zelf de fotoshoot afmaakte. (Ik hoop dat modefotografie het enige genre is waar een fotograaf dit pikt.)

Nu kun je dit afdoen met de opmerking dat dit ook allemaal geen niveau heeft, maar dat is me toch iets te makkelijk. Ik wil weten hoeveel invloed de kwaliteiten van het onderwerp op de kwaliteit van de foto hebben. Ik bedoel, het lijkt me vrij moeilijk om een slechte foto te maken van iemand als Beyoncé.

Studioportret van Beyoncé door professional Tracy Baynes

Beyoncé

Snapshot van Beyoncé door amateurfotograaf

Waar ik benieuwd naar ben, is of deze stelling altijd opgaat:  hoe mooier of interessanter het onderwerp, hoe interessanter de foto. En geldt dan ook het omgekeerde, dat een alledaags onderwerp alleen kans maakt als de fotograaf echt goed is?

Ik denk dat dit in ieder geval waar is voor mode- en celebrityfotografie. Waar ik benieuwd naar ben is of het ook opgaat bij andere genres. We gaan het bekijken.

Over JWvanWessel

www.stijlfoto.nl | www.flickr.com/photos/stijlfoto | www.dayon.nl | nl.linkedin.com/in/jwvwessel | twitter.com/jwvanwessel | jwvanwessel.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Celebrityfotografie, Modefotografie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Wie maakt de foto?

  1. Robert zegt:

    Helemaal waar, ik stond zelf ook te kijken Tyra aan de camera. Het moet niet gekker worden. Zo denk ieder model straks te kunnen fotograferen. Goed het is meer entertainment dan een serieus mode programma…..

Geef een reactie

