Over Fotografie

Ik houd van fotografie. Ik houd van foto’s, van fotografen, van fotoboeken, van fotowebsites, van fototentoonstellingen.

Ik houd van nieuwsfoto’s en van portretfoto’s. Van landschapsfoto’s en van urban foto’s. Van architectuurfoto’s en van stillevens. Van sportfoto’s en van modefoto’s. Van theaterfoto’s en van popfoto’s. Van lomofoto’s en van luchtfoto’s. Van documentaire fotografie, van reportages, van tweeluiken, van drieluiken, van series. Van kiekjes en van kunstfoto’s.

Ik houd van mensen die van foto’s houden. Van mensen die over foto’s schrijven, over fotografen, over fotografie. Zij leren mij beter te kijken, een betere fotograaf te worden, foto’s beter te begrijpen, bedoelingen te doorzien, flauwekul door te prikken. Ze helpen me een fotokenner te worden.

Ik houd niet van alle genres, laat staan van alle genres evenveel. Van sommige genres wil ik bijna alles zien, van andere bijna niets. Ik vind niet alle foto’s even mooi, ik vind lang niet alle foto’s überhaupt mooi. Maar in elk genre worden mooie -lees: interessante- foto’s gemaakt. En die wil ik zien. En ik wil begrijpen waarom ik ze mooi vind.

De vraag of ik een foto mooi of interessant vind, hangt zelden af van het onderwerp en nooit van de inhoud. Het maakt mij voor het oordeel over een foto niet uit of hij de waarheid toont, een deel van de waarheid, of dat hij gelogen is, bijvoorbeeld omdat hij geënsceneerd is. (Ik ben trouwens wel geïnteresseerd in gemanipuleerde foto’s en hoe foto’s manipuleren.) Wat me het meest interesseert is wat een foto mooi (lees: interessant) maakt. Waarom een foto ‘werkt’.

Ik zie foto’s als foto’s, niet als de weergave ergens van. Over de relatie tussen foto en werkelijkheid kunnen we kort zijn: die relatie is de fotograaf. En de fotograaf maakt zijn eigen foto’s, maar verbeeldt geen werkelijkheid, laat staan dat hij die creëert. Op foto’s staan op zijn hoogst een verzameling feiten; maar er worden er nog veel meer weggelaten.

Mijn opvattingen over fotografie laten zich het best verwoorden door deze citaten.

I’m never really implicated. I don’t have any real knowledge. It’s all a question of recognitions. Richard Avedon.

In photographing dwarfs, you don’t get majesty & beauty. You get dwarfs. Susan Sontag.

We don’t see things as they are. We see them as we are. Anaïs Nin.

Een foto is een tweedimensionale weergave van een stel feiten. Hans Aarsman.

I photograph to find out what something will look like photographed. Garry Winogrand.

Over JWvanWessel

www.stijlfoto.nl | www.flickr.com/photos/stijlfoto | www.dayon.nl | nl.linkedin.com/in/jwvwessel | twitter.com/jwvanwessel | jwvanwessel.wordpress.com
Dit bericht werd geplaatst in Fotografie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Over Fotografie

  1. luchaasnoot zegt:

    Hee JW!

    Gefeliciteerd met je nieuwe blog. Ik volg je, uiteraard.

    Wie verwacht er overigens dat als je ‘dwarfs’ fotografeert, je dan ‘majesty & beauty’ krijgt? Ik neem aan dat die uitspraak van Susan Sontag ergens op slaat, maar begrijp ‘m niet. (“Voor mij is muziek gewoon muziek.”)

    Groeten!
    Luc

  2. JWvanWessel zegt:

    Je hebt (telkens terugkerende) stromingen in de fotografie (en denkelijk ook daarbuiten) van mensen die ‘de schoonheid in lelijke dingen’ willen tonen, of ‘de grootsheid in kleine dingen’, etc. Inderdaad flauwekul.

    • Marnix zegt:

      Fijn, weer een lekker boude uitspraak van mw. Sontag. :P
      Zeker in het licht van: We don’t see things as they are. We see them as we are. Ik denk dat er wel een aantal dwergen te vinden is dat zichzelf wél mooi en majestueus vindt, dus lijkt die uitspraak van mw. Sontag meer iets over hoe zij over dwergen denkt. :)

      Maar je kent ook vast Burtynsky (http://www.edwardburtynsky.com). Best leuke plaatjes van wat anderen rotzooi noemen…

      • JWvanWessel zegt:

        Het punt is dat die uitspraak ook klopt als je in plaats van ‘dwarfs’ zou zetten: ‘politici’, of ‘straaljagers’, of ‘komkommers’ of desnoods ‘werkende vulkanen’. Misschien moet ik de context van het citaat erbij zetten…

  3. Pingback: Over Fotografen | JW's Recognitions

Geef een reactie

